Z najnowszego badania, które pokazuje, które serwisy streamingowe w Polsce cieszą się największą popularnością, wynika, że najwięcej użytkowników w Polsce korzysta z Netfliksa. Oprócz zasięgu danej platformy, z badania dowiadujemy się także o innych zaskakujących zachowaniach klientów serwisów VOD.
Z danych zebranych w listopadzie i grudniu 2022 roku, widać, że największy zasięg wśród subskrybentów VOD posiada Netflix (74 proc.). Kolejne miejsca zajęły: HBO Max (24 proc.), Player (21 proc.), Disney+ (20 proc.), Amazon Prime Video (11 proc.), Canal+ online (10 proc.), Polsat Box Go (7 proc.), CDA Premium (7 proc.), Viaplay (5 proc.), TVP VOD (5 proc.), Apple TV+ (2 proc.) i Filmbox+ (1 proc.).
Badanie prezentuje także, z ilu pozostałych serwisów streamingowych korzysta klient danej platformy. Użytkownicy Netfliksa pod koniec zeszłego roku wykupywali średnio tylko 2,2 subskrypcje. Na kolejnych miejscach pod tym względem uplasowały się: Player (2,9), CDA Premium (3,1), HBO Max, Disney+, Polsat Box Go (wszystkie po 3,2), Canal+ online (3,3), Viaplay, TVP VOD (po 3,4), Amazon Prime Video (3,7), Apple TV+ (3,9) oraz Filmbox+ (4,8).
Wniosek jest następujący: im mniej popularny serwis, tym więcej pozostałych subskrypcji wśród jego klientów. Joanna Nowakowska z agencji Wavemaker, która przeprowadziła badanie, powiedziała w rozmowie z Wirtualnym Mediami, że w tej sytuacji widoczne jest "prawo naturalnego monopolu". Mówi ono, że marki o większym udziale pozyskują więcej okazjonalnych klientów dzięki wysokiej rozpoznawalności.
Widać, że jeśli ktoś ma postawić na jeden tylko serwis, wybiera ten największy, najpewniejszy, najbardziej popularny. To właśnie Netflix, tak jak inne duże marki z rozmaitych segmentów rynku (od napojów gazowanych po banki), przyciąga najwięcej okazjonalnych klientów kategorii albo tzw. light buyerów, czyli kupujących mało, a często też mniej zorientowanych w kategorii – stwierdziła Joanna Nowakowska
Badanie serwisów streamingowych agencji Wavemaker Wavemaker
Na popularność Netfliksa może także wskazywać fakt, iż jest on pierwszym globalnem serwisem streamingowym, który rozpoczął w Polsce działalność w 2016 roku. Co prawda, wcześniej można było już korzystać z usługi HBO GO, ale do 2018 roku można było tylko korzystać z niej, jeśli posiadało się pakiet HBO u operatorów płatnej telewizji.
Pozostali duzi gracze, tacy jak Disney+ czy SkyShowtime dopiero niedawno weszli na polski rynek, a pozostałe serwisy są daleko za konkurencyjnymi platformami pod względem popularności. Jak prognozuje Joanna Nowakowska: "Po mniejsze serwisy sięgają zaś klienci, dla kórych są to marki drugiego czy trzeciego wyboru. Widać to na przykładzie Apple TV+czy Filmbox+. W miarę stabilizowania sytuacji na wciąż bardzo żywiołowym rynku streamingu ta zależność będzie pewnie jeszcze wyraźniejsza".
Pomóż Ukrainie, przyłącz się do zbiórki. Pieniądze wpłacisz na stronie pcpm.org.pl/ukraina.