Kto jest najlepszym tekściarzem Męskiego Grania? Wystarczy popatrzeć na komentarze pod piosenkami

Dobra piosenka to nie tylko chwytliwa melodia. Równie ważnym elementem, często wręcz przeważającym o sukcesie utworu, są słowa. Męskie Granie w swojej 10-letniej historii wypuściło hymny, które porwały słuchaczy. I za każdym razem, kiedy słowa do nich napisała Kasia Nosowska, ludzie nie mogli się nachwalić tego, jak to zrobiła.

"Obowiązek obowiązkiem jest, piosenka musi posiadać tekst" - napisała lata temu Kasia Nosowska w tekście do słynnego utworu "Teksański" zespołu Hey. Nie bez powodu ta piosenka do dziś jest kultowa i choć opowiada o tym, że autorka miała straszny problem z wymyśleniem słów, to świetnie też pokazuje, że nawet w takiej sytuacji ta wyjątkowa artystka potrafi stworzyć genialny kawałek. Lekkie pióro Nosowskiej, jej pomysłowość, inteligencja, odwaga i niezwykły talent do tworzenia wyjątkowej muzyki, od której człowiek nie może się uwolnić przez lata, na stałe zdefiniowały Męskie Granie i nadały tej trasie sporo z jej unikalnego charakteru. A słuchacze to widzą i doceniają. Wystarczy przeczytać, co piszą o jej tekstach pod kolejnymi hymnami MG. Najnowszy, 11. hymn Męskiego Grania usłyszymy już 1 lipca. Teledysk po raz pierwszy zostanie zaprezentowany o godzinie 19 na Facebooku i YouTubie Męskiego Grania, a także na Gazeta.pl.

"Pasuje idealnie do Męskiego Grania. Posłuchajcie tekstu"

Trudno wybrać "najlepszy" hymn Męskiego Grania, bo co roku te piosenki czymś zaskakują i urzekają. Przy okazji są naprawdę różnorodne i stosowanie tej samej miary do nich wszystkich wydaje się co najmniej niestosowne. Niemniej, za każdym razem, kiedy Kasia Nosowska "macza palce" w singlu, pod klipami pojawiają się komentarze, jakich inni polscy muzycy mogą jej (i Męskiemu Graniu) tylko pozazdrościć.

Z trasą artystka jest związana od 2013 roku, wtedy też została jej dyrektorką artystyczną. Hymn "Ognia!" zaśpiewany z Markiem Dyjakiem zaskoczył i zachwycił słuchaczy. "Najdojrzalsza piosenka o mężczyznach i kobietach", "Świetny kawałek. Dojrzały w każdym calu", "Ten kawałek jest niezwykły. Nie mogę się od niego uwolnić i ciągle klikam 'replay' "- chwalili i dodawali: - "Męskie Granie nie istnieje bez kobiet", "Myślałam, że nie da się stworzyć kolejnej tak doskonałej piosenki, a jednak". Ktoś też słusznie podkreślił:

Pani Kasia pasuje idealnie do Męskiego Grania i świetnie się w nim odnajduje. Posłuchajcie tekstu, przecież oni śpiewają właśnie o relacjach damsko-męskich, o związku. Czymże byłby świat mężczyzn bez kobiet i odwrotnie? Bardzo mi przykro, ale oba światy są ze sobą i zawsze będą związane. Obecność Nosowskiej w Męskim Graniu przywraca równowagę w przyrodzie.
 

Nie bez powodu już wtedy wielbiciele pisali: "Nosowska jest wulkanem. Intelektualno, seksualno, muzyczno, rytmicznym wulkanem. Pokłon".

Kilka lat od jej debiutu w MG pod pierwszym klipem pojawił się nawet komentarz: "Słucham i jaram się w 2016! Kasia wymiata! Brakuje jej teraz w Męskim Graniu". A to był zaledwie ułamek tego, co słuchacze pisali pod każdym następnym utworem z jej tekstem. Nie bez powodu to ona zazwyczaj wygrywa konkursy na tekst do hymnu MG - na co zwrócił uwagę podczas pierwszego Studia Ż Krzysztof Zalewski. 

"Ktoś, kto wymyślił muzykę oraz słowa, jest mistrzem"

Rok po "Ognia!" Nosowska z O.S.T.R napisała słowa do "Jutro jest dziś", razem też utwór zaśpiewali. Ludzie byli zachwyceni odważnym zestawieniem dwóch różnych muzycznych światów. Nie ukrywali, że tej dwójce udało się stworzyć coś zarówno muzycznie wybitnego, przełomowego, jak i mądrego w warstwie lirycznej.

 

W kilku przypadkach dziękowali wręcz autorom za przekaz:  "Aż mnie ciarki przechodzą, jak jest refren. Świetna piosenka", "'Czy masz plan, żeby żyć, czy żyjesz, by mieć plan?' - Ciary przechodzą", "Piękny kawałek. Dziękuję za słowa i muzykę", "Wyrąbiście dobre połączenie dwóch oddzielnych stylów. Ktoś, kto wymyślił muzykę oraz słowa jest mistrzem. Gratuluję!", "Doskonały, bardzo ciekawie zinterpretowany tekst (chyba najlepszy o wydźwięku epikurejskim, jaki słyszałem) okraszony fantastycznym kompozycją z tym funkowo - rockowym riffem na czele". Nic dziwnego, że ktoś pod tym hymnem stwierdził:

Nosowska ma 'jaja'! Super!

"Elektrycznego" nawet nie zaśpiewała, a i tak pozamiatała

W 2014 roku Kasia Nosowska nie znalazła się w grającym składzie Męskie Granie Orkiestra. Jednak miała bardzo znaczący udział w stworzeniu jednego z bardziej nośnych hymnów trasy - to jej tekst do "Elektrycznego" z zaskakującą tak wielu fanów energią zaśpiewali Dawid Podsiadło i Monika Brodka. 

 

Wśród komentarzy dotyczących drapieżnego wokalu Dawida Podsiadły znalazła się spora grupa osób, które skupiły się nie na tym, jak śpiewał, a co śpiewał: "No i wiadomo...tekst Nosowskiej. Musiało być zaj.....e", "Wszyscy chwalą wokal... A słowa? Tekst jest genialny! A kto jest autorem słów? Kasia Nosowska! KOCHAM", "Słowa: Katarzyna Nosowska. I wszystko jasne", "I tekst! Teksty Kasi Nosowskiej są reeeewelacyjne!".

Nawet pod klipem do "Armat" ktoś wspomniał: "Dyjak z Nosowską... to było mistrzostwo". Żeby było jeszcze ciekawiej, pod "Watahą", którą stworzyli Dawid Podsiadło, Tomasz Organek i O.S.T.R. w 2019 roku jeden ze słuchaczy postanowił napisać, że to hymny z tekstami Kasi Nosowskiej lubi najbardziej:

Top Meskiego Grania:
1. "Elektryczny"
2. "Sobie i Wam"
3. "Wataha" 

"Słowa: Katarzyna Nosowska" i wszystko jasne

"Sobie i Wam" to tytuł hymnu Męskiego Grania, który uczcił 10. rocznicę istnienia tej trasy. Piosenka ma ponad 38,6 mln wyświetleń i tysiące komentarzy na YouTubie. Słuchacze m.in. zwracają uwagę na imponujący wokal młodego Igo z zespołu Bass Astral x Igo, podkreślają, że jak to bywa w przypadku MG, utwór na początku nie za bardzo ich przekonywał, ale im więcej razy go przesłuchiwali, tym bardziej byli pewni, że to jednak ich ulubiony hymn. Najwięcej uwagi poświęcono jednak słowom Kasi Nosowskiej - "'Życzymy sobie i Wam, by nas było stać na święty spokój. Szczęścia ile się da, miłości w bród, mądrych ludzi wokół' - kapitalne przesłanie na 10. urodziny MGO. Dla mnie 'Sobie i Wam' podnosi poprzeczkę" czy też: "Super tekst. Super realizacja. Szacun!".  

 

Tak jak bywało w poprzednich latach, często powtarzają się komentarze w duchu stwierdzenia: "Słowa: Katarzyna Nosowska. To wszystko jasne, dlaczego to jest takie ZA........TE". Uwagę zwraca, jak wiele udało jej się opisać w kilku prostych wersach: "Taki prosty tekst, a ile pomieścił.... Oklaski dla P. NOSOWSKIEJ", "W trzy i pół minuty opowiedzieli rzeczywistość", "To jest tak prawdziwe, że aż boli", "Piękne motto życiowe ten refren", "Dobra muza do przesłania komuś od serca z jakieś okazji i bez okazji też. Piękne, życiowe słowa i super wykonawcy", "Oj Kaśka, jak Ty mnie zaimponowałaś w tym momencie" czy nieco bardziej autoironicznie "To jest idealny, nieoficjalny hymn polskiego narodu. Odwieczne narzekanie, na wszystko". 

"Nosowska: postrach wszystkich pisarzy"

Całkiem trafnie kilka razy zaproponowano pod piosenką: "Powinni to puścić w sylwestra jako życzenia na nowy rok" czy "Już widzę składanie życzeń tekstem tej piosenki". Słuchacze i słuchaczki zwracali uwagę na to, że jest t utwór ponadczasowy i ma uniwersalny urok: "Piękne słowa. Moja babcia tańczy jak za starych lat. Dzięki", "Pierwszy raz od wielu lat naprawdę mądre słowa. Jak za dawnych lat. WOW. Dziękuję" i w drugą stronę: "Muzyka i tekst super. Mój syn też lubi śpiewać tę piosenkę".  Znalazła się tez propozycja: "Matko, idealny utwór na Eurowizję. Piękny, mądry tekst, a wykonanie jeszcze lepsze. Naprawdę wielkie gratulacje". 

Mało kto miał trudność z wyjaśnieniem, dlaczego tak było: "Kasia to genialna artystka. Ogromny talent. Skromna osoba. W środku, w sercu i w głowie ogromny wszechświat. Wspaniała", "Nosowska to jest po prostu perła i klasa!" i "Nosowska: postrach wszystkich pisarzy". To doskonale tłumaczy też opinię: "Dawno nie słyszałam TAK mądrego refrenu w polskiej muzyce!!!! Gratulacje dla autora!!!!" oraz prośby do MG: "Więcej takich piosenek", "Prawdziwa muzyka. Idźcie dalej w tę stronę".

O tym jak ważne są słowa piosenek, doskonale świadczy literacki Nobel dla Boba Dylana. Akademia Szwedzka przyznała mu to wyróżnienie w 2016 roku za "tworzenie nowych form poetyckiej ekspresji w ramach wielkiej tradycji amerykańskiej pieśni". I tylko na przykładzie komentarzy spod tych kilku piosenek Męskiego Grania, do których Katarzyna Nosowska napisała teksty, widać, że po pierwsze może ktoś powinien ją w końcu zgłosić do tej nagrody, a po drugie - że formuła MG najlepiej wykorzystuje talenty biorących udział w projekcie artystów.

Męskie Granie 2020. Premiera nowego singla w Studiu Ż

11. edycja Męskiego Grania stała pod znakiem zapytania. Jednak brak koncertów plenerowych wcale nie oznacza, że nie spotkamy się ze swoimi ulubionymi muzykami, którzy przez ostatnich 10 lat byli związani z Męskim Graniem. Zamiast udać się w plener, wystarczy wygodnie rozsiąść się na kanapie i włączyć komputer albo telefon. 13 czerwca odbyło się pierwsze posiedzenie w specjalnym Studio Ż z Katarzyną Nosowską za sterami.

Studio Ż to odpowiedź na prośby fanów Męskiego Grania, którzy tęsknią za koncertami z minionych lat. Formuła jest interaktywna, dzięki czemu miłośnicy projektu mogą porozmawiać z zaproszonymi do programu artystami. W trzecim (i niestety ostatnim) odcinku Studia Ż zamiast wspominać, spojrzymy w przyszłość, bo na kanapach u Kasi Nosowskiej zagoszczą członkowie Męskie Granie Orkiestry 2020. Prowadząca zapowiedziała, że mamy się spodziewać niespodziewanego i świetnego singla - szczegóły poznamy 1 lipca o 19.

PREMIERA SINGLA MĘSKIE GRANIE 2020PREMIERA SINGLA MĘSKIE GRANIE 2020 Studio Ż nr 3