Potrafisz opowiadać bajki? Dzięki konkursowi możesz wydać własną książkę dla dzieci

Jeśli opowiadasz bajki tak, że po ostatnim zdaniu słyszysz "jeszcze jedną, proszę...", to koniecznie weź udział w konkursie Piórko 2021. Ten konkurs jest przeznaczony także dla ilustratorów.

"Za górami, za lasami...", "dawno, dawno temu...", a może zupełnie inaczej zaczynają się twoje opowieści, od których nie można się oderwać? Tu nie ma żadnych zasad dotyczących pierwszych zdań - autorów ogranicza jedynie ich własna wyobraźnia. W konkursie Piórko 2021 może wziąć udział każdy, kto ma pomysł na bajkę dla dzieci w wieku od 4 do 10 lat, a jego prace nie były wcześniej publikowane. Zwycięzcy, czyli autor najlepszego tekstu oraz autor ilustracji do niego, otrzymają po 100 tysięcy zł nagrody każdy, a ich książka trafi do sprzedaży w sklepach sieci Biedronka w kilkudziesięciu tysiącach egzemplarzy.

Na finał Piórka 2020 Biedronka przygotowała antysmogowy mural na warszawskim Powiślu,Na finał Piórka 2020 Biedronka przygotowała antysmogowy mural na warszawskim Powiślu, materiał promocyjny

Konkurs jak z bajki - 100 tysięcy złotych i wydanie książki

Droga do literackiej sławy może być naprawdę różna. Laureat jednego z najważniejszych wyróżnień książkowych z ubiegłego roku na co dzień pracuje jako weterynarz. Inna poczytna polska autorka zanim zdobyła sławę, pisząc, pracowała m.in. jako konsultantka w biurze matrymonialnym, a twórczyni niezwykle popularnych kryminałów przez wiele lat pracowała jako architektka... Także sposób, w jaki już powzięta decyzja o pisaniu czy ilustrowaniu książek przeszła w czyn, może być nietypowa: jedna z najpopularniejszych współczesnych pisarek świata przygody swoich najbardziej znanych bohaterów książkowych na początku zapisywała na serwetkach w kawiarni, a jeden z najbardziej znanych polskich ilustratorów, by załapać się w swojej pierwszej redakcji, podawał się za reemigranta ze Szwecji. Zdecydowanie prościej dzisiaj jest jednak wystartować w konkursie takim jak Piórko 2021.

Do tej pory w pięciu edycjach debiutanci zgłosili blisko 22 tys. prac tekstowych i graficznych. Zwycięskie książki: "Szary domek", "Córka bajarza", "Nieustraszony Strach na Wróble", "Mały Saj i wielka przygoda", "O królewiczu, który się odważył" oraz "O Malwinie i tajemnicy Dziadka piwnicy" sprzedały się w ponad 320 tys. egzemplarzy. Od 30 września 2021 roku do tego grona dołączy kolejny tytuł, a zwycięzcy konkursu będą mogli o sobie mówić: jestem publikowanym twórcą bajek dla dzieci, bo wtedy właśnie premierę będzie miała ich książka.

Agnieszka Syczyło, laureatka kategorii 'Tekst' w Piórku 2021,Agnieszka Syczyło, laureatka kategorii 'Tekst' w Piórku 2021, materiał promocyjny

Dzieci potrafią docenić piękno słowa i ilustracji jak nikt inny

Bajki od wieków pełniły rolę edukacyjną, pomagały oswajać się dzieciom ze strachem, uczyły tego, co dobre, a co złe... Współcześnie rozwój tego gatunku jest niebywały. Powstają opowiadania klasyczne, ale i łamiące stereotypy, baśnie przenoszące w przeszłość, ale i futurystyczne, takie, których zadaniem jest głównie bawić, ale i terapeutyczne. Tematyka poruszana w bajkach od dawna wychodzi poza standardowe bohaterskie czyny, nagradzane połową królestwa i ręką księżniczki. Nic, tylko się cieszyć! W dodatku, po pewnej zapaści (bo przecież polska ilustracja dla dzieci ma fantastyczne i bogate tradycje), zachłyśnięciu się kolorowymi, ale mało oryginalnymi grafikami w książkach skierowanych do dzieci, dzisiaj wielu wydawców dostrzega wartość pięknego rysunku. Na rynku można znaleźć coraz więcej pozycji, przy których pracują utalentowani twórcy, wśród których znajdują się ci decydujący o nagrodach w konkursie Piórko 2021.

Wiadomo, że dzieci są szczególnie wytrawnymi i wymagającymi czytelnikami, więc i grupa osób, która zdecyduje, która bajka zostanie wydana, musi być dobrana precyzyjnie. W komisji zasiądą: współtwórczyni i prezeska zarządu Grupy CzasDzieci.pl, autorzy książek dla dzieci, dziennikarz oraz aktor. Najlepsze ilustracje natomiast wybierze ilustratorka, a także jej koleżanki i koledzy po fachu. W obu komisjach zasiądzie także Arkadiusz Mierzwa, dyrektor ds. komunikacji sieci Biedronka.

Tylko w zeszłorocznej akcji wzięło udział około 4,8 tys. uczestników - ciekawe, ilu zdecyduje się spróbować w tym roku. Do 22 marca organizatorzy czekają na konkursowe teksty, później rozpocznie się etap skierowany do ilustratorów. Szczegóły oraz regulamin konkursu można znaleźć na stronie https://piorko.biedronka.pl/.

Magda Starowicz wygrała kategorię 'Ilustracje' w zeszłorocznym konkursie,Magda Starowicz wygrała kategorię 'Ilustracje' w zeszłorocznym konkursie, materiał promocyjny