Marzysz, by usłyszeć napisane przez siebie słowa w ustach aktorów? Weź udział w konkursie na serial audio

Jeśli odpowiedź na pytanie z tytułu w twoim przypadku brzmi "tak", mamy dobrą wiadomość. Możesz iść w ślady Anny Robak-Reczek, której zwycięski scenariusz został zaadaptowany na serial audio w gwiazdorskiej obsadzie. W głównych bohaterów zwycięskiego tekstu wcielili się Aleksandra Linda, Bogusław Linda i Dawid Ogrodnik. Marzysz o podobnym sukcesie? Ruszyła druga edycja konkursu Empik Go STORY i - uwaga - dla chętnych mamy kilka rad od ekspertów.

W pierwszej edycji konkursu napłynęło 500 zgłoszeń, a wygrała "Gra Luizy". Opowieść o psychopatce, która po latach wraca do Polski z USA i nieźle miesza w życiu i interesach swojego ojca, stała się najpopularniejszym tytułem aplikacji Empik Go w lipcu tego roku. Teraz jury znów czeka na pomysły debiutantów i doświadczonych pisarek oraz pisarzy, którzy zainteresują ich mocą swojej wyobraźni. O tym, kto wygra konkurs Empik Go STORY, zdecydują Wojciech Chmielarz, Anna Dziewit-Meller, Łukasz Muszyński i Katarzyna Franus.

Empik Go STORY - po pierwsze, liczy się pomysł

Co powinien mieć autor, by powalczyć o zwycięstwo? Przede wszystkim pomysł. Organizatorzy czekają do 31 października na: scenariusz pierwszego odcinka, zarys fabuły całości, streszczenie pozostałych odcinków oraz opis głównych bohaterów. Jeśli czujesz, że brakuje Ci doświadczenia, nie musisz się martwić - w pracy nad ostateczną formą tekstu dostaniesz wsparcie.

Anna Robak-Reczek wspomina, że dzięki temu konkursowi radość z wygranej jest rozciągnięta na wiele miesięcy:

Najpierw możliwość pracy nad swoim pomysłem, potem patrzenie, jak jest realizowany, słuchanie finalnej wersji i wreszcie obserwowanie, jak jest odbierany. Nie napisałam wcześniej scenariusza do serialu audio, „Gra Luizy" była pierwsza. Ale też nie byłam zostawiona z tym sama, dostałam wsparcie redakcyjne w osobie Kasi Franus. Dzięki temu i ja miałam okazję wiele się nauczyć i efekt końcowy na tym zyskał.

Po drugie - pamiętaj o dźwięku

Robak-Reczek poprowadziła swoich bohaterów przez sześcioodcinkową historię głównie przy pomocy dialogów, w „Grze Luizy" nie ma narratora. Ważne jednak, by pamiętać, że to, co "buduje" słuchowisko, to także tło dźwiękowe, które może stworzyć odpowiedni klimat.

To, o czym warto myśleć w trakcie pisania scenariusza to fakt, że serial audio nie jest zwyczajnym opowiadaniem. Podkreśla to także pisarz i juror w Empik Go STORY Wojciech Chmielarz:

Przede wszystkim, kiedy piszemy scenariusz serialu audio czy słuchowiska, musimy pamiętać, że właśnie tym one są. To nie normalne teksty z podziałem na role. Tutaj trzeba pamiętać, o tym, że gramy dźwiękiem. Możemy go wykorzystać. Dodać jako tło albo jako istotny element fabuły.

- tłumaczy i dodaje:

Wreszcie trzeba pamiętać, że dialogi będą potem odgrywane przez aktorów. I trzeba im na to pozwolić. W pewien sposób, my jako autorzy, tracimy wtedy część kontroli nad tekstem, ale zyskujemy w zamian bardzo wiele.

Po trzecie - odważ się marzyć

Pierwsza edycja Empik Go STORY pokazała, że wygrana w konkursie scenariopisarskim nie musi oznaczać jedynie nagrody w postaci realizacji produkcji audio. Już we wrześniu premierę będzie miała książka "Gra Luizy", która ukaże się nakładem Wydawnictwa W.A.B. Organizatorzy podkreślają, że chętnie przyjrzą się każdemu tekstowi. Jurorzy liczą też na odkrycie innych talentów, które Empik Go zaprosi do współpracy nad projektami fabularnymi.

Jurorzy liczą też na odkrycie innych talentów, które Empik Go zaprosi do współpracy nad projektami fabularnymi. Warto dać sobie szansę i znaleźć odwagę . Można naprawdę wiele zyskać.

W przypadku "Gry Luizy" zespół Empik Go zapewnił rozwój scenariuszy wszystkich odcinków pierwszego sezonu serialu i produkcję najwyższej jakości. Wystarczy wymienić cztery nazwiska: Aleksandra Linda, Bogusław Linda, Dawid Ogrodnik, Krzysztof Czeczot. Pierwsza trójka wcieliła się w główne postaci serialu audio, a czwarty jest uznanym reżyserem słuchowisk i audiobooków. Czeczot od samego początku czuwał nad tym projektem, urealniając go i dostosowując do audio. Zwyciężczyni Empik Go STORY znalazła się więc na każdym etapie pracy w najlepszych rękach. Nie bez znaczenia jest także to, że zwycięzca efekt swojej pracy usłyszy potem w aplikacji Empik Go. Podobnie jak dziesiątki tysięcy użytkowników serwisu. Mówi:

Scenariusz jest tekstem użytkowym, narzędziem, na bazie którego powstaje finalne dzieło. Wydaje mi się, że to ważne, żeby myśleć o tym od samego początku pracy nad nim. Mieć świadomość, że inni dołożą swój talent, rzemiosło, sztukę i to wszystko wzbogaci pierwotny tekst, nada mu ostateczny kształt - zauważa Robak-Reczek. - Do wychowania dziecka potrzeba całej wioski, do stworzenia serialu potrzeba wielu utalentowanych osób. Ale na początku wszystkiego są pomysł i scenariusz.

Główna nagroda w konkursie Empik Go STORY to 15 000 zł oraz podpisanie umowy wydawniczej z Empik Go na cały serial audio. Teksty można zgłaszać tutaj. W tym roku organizatorzy, dostrzegając to, że ubiegłoroczny konkurs obfitował w romantyczne teksty prozatorskie, zorganizowali także konkurs Empik Go SHORT na krótkie opowiadanie o miłości pod hasłem „Krótka historia namiętności". Szczegóły dotyczące tego wydarzenia można znaleźć tutaj. Rozstrzygnięcie obu konkursów jest zaplanowane na pierwszy kwartał 2022 roku.

Więcej o: