Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych we współpracy z serwisem Netflix ogłosiły utworzenie nowego funduszu pomocowego dla najbardziej poszkodowanych pracowników branży telewizyjnej i filmowej w Polsce. To część akcji wsparcia dla twórców z całego świata, którą platforma ogłosiła już 20 marca.
Fundusz tworzony z KIPĄ ma pomóc przede wszystkim osobom pracującym przy scenografii, charakteryzacji, kostiumach czy dźwięku, które często pracują jako freelancerzy i nie mogą teraz pracować ze względu na niemal całkowite zatrzymanie produkcji filmowych. Anna Nagler, która niedawno objęła w Netfliksie stanowisko dyrektora odpowiedzialnego za produkcje lokalne w Europie Środkowej i Wschodniej przekazała w komunikacie prasowym:
Jesteśmy wdzięczni za możliwość współpracy z KIPA w celu wsparcia najbardziej poszkodowanych członków ekip produkcji telewizyjnej i filmowej, którzy są niezwykle istotnym elementem polskiego przemysłu audiowizualnego. Oprócz wsparcia, jakiego udzielamy ekipom, aktorom i partnerom technicznym zaangażowanym w nasze bieżące produkcje, chcemy również pomagać szerzej osobom obecnie najbardziej potrzebującym - zwłaszcza freelancerom dotkniętym przez kryzys.
Prezes Izby Producentów Audiowizualnych, Alicja Grawon-Jaksik, podsumowała pomoc: "Te środki pomogą nam przekazać w obliczu kryzysu wsparcie najbardziej zagrożonym pracownikom z branży audiowizualnej, w uzupełnieniu do naszych dotychczasowych działań. Jedną z podstawowych wartości KIPA jest solidarność i rozumiemy, że Netflix realizując projekty w Polsce, czuje się częścią naszego rynku. Stąd naturalnym ruchem jest przeznaczenie wsparcia dla freelancerów z branży telewizyjnej i kinowej, w tych trudnych dla mediów i kultury czasach. To ważny gest".
Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych (KIPA), podobnie do innych organizacji na całym świecie (np. w USA Kanadzie, Wielkiej Brytanii, Włoszech, Hiszpanii, Holandii, Indiach, Brazylii, Kolumbii czy Meksyku), jest częścią funduszu o wartości 30 milionów dolarów na rzecz walki z kryzysem, która zostanie przeznaczona na pomoc dla pozostających bez pracy ekip filmowych i telewizyjnych w poszczególnych krajach.
20 marca Netflix ogłosił stworzenie funduszu o wartości 150 milionów dolarów dla twórców, których miejsca pracy zostały zagrożone przez trwającą pandemię koronawirusa. Większość z tych środków zostanie przeznaczona na wsparcie najbardziej poszkodowanych pracowników produkcji własnych Netfliksa w Polsce i na całym świecie. Netflix to jeden z największych na świecie rozrywkowych serwisów streamingowych, z którego korzysta ponad 158 mln płacących abonament użytkowników w ponad 190 krajach na całym globie.