Premiery tygodnia. Król dziękuje swoim Tygrysom, a Bartosz Bielenia robi szum w "Prime Time"

Po świętach czas się rozbudzić - chociaż pogoda za oknem jest prawdziwie kwietniowa i sprawia sporo niespodzianek, zawsze możemy polegać na popkulturalnych produkcjach, które wypełnią nam wiosenny czas. W tym tygodniu takich produkcji dostarczają m.in. Błażej Król, Monika Libicka, autorka książki "Gela. Skarb z Archiwum Ringelbluma" oraz Jakub Piątek, reżyser filmu "Prime Time".

Jak zwykle w weekend proponujemy wam do sprawdzenia tytuły, które jeszcze pachną świeżością (albo pachną nią tak, że ukażą się dopiero za kilka dni). Mamy coś do poczytania, posłuchania i obejrzenia. 

Zobacz wideo Popkultura odc. 73. Nowy film z Bartoszem Bielenią spodobał się na festiwalu w Sundance

Premiery tygodnia. Co przeczytać?

Prace Geli Seksztajn przetrwały wojnę ukryte w metalowej skrzynce i zakopane w piwnicy szkoły na terenie getta. Trafiły tam wraz z tysiącami innych dokumentów, zgromadzonymi przez członków konspiracyjnej organizacji Oneg Szabat. Jej obrazy nie mogłyby być dziś podziwiane, gdyby Emanuel Ringelblum nie wpadł na pomysł stworzenia archiwum, gdyby Izrael Lichtensztejn go nie ukrył, a Hersz Wasser (z pomocą Racheli Auerbach) nie zrobił wszystkiego, by po wojnie je odnaleźć i pokazać światu. Historię malarki w świetnej książce "Gela. Skarb z Archiwum Ringelbluma" opisała Monika Libicka

Warto rzucić okiem także na inną biografię - Witold Bereś sporządził tytuł "Pilchu. Na rogu Wiślnej i Hożej", który ukaże się 14 kwietnia. To opowieść o twórcy poprzez jego teksty. O twórcy, który stworzył swoje Macondo, który budził emocje i który przypominał, że warto kochać. Jego przemyślenia na temat obecności Absolutu, sensu futbolu, lęków współczesnego człowieka i nadziei mężczyzn, która kryje się w kobietach, zostaną na długo. Jak to powiedziała pewna młoda dama: "Pilch mi śmiga po mózgu i wyjmuje z niego rzeczy, o których nie wiedziałam, że mam".

Premiery tygodnia. Co obejrzeć?

"Prime Time" to trzymający w napięciu dramat psychologiczny. Film przenosi nas w czasie do ostatniego dnia 1999 roku, gdy Sebastian (Bartosz Bielenia) dostaje się z bronią w ręku do studia telewizyjnego. Bierze dwoje zakładników (Magdalena Popławska, Andrzej Kłak). Ma tylko jedno żądanie – wejście na antenę na żywo podczas największej oglądalności. Chce powiedzieć telewidzom coś niezwykle ważnego, dla swojego przekazu jest gotów zaryzykować wszystko. Historia Sebastiana to opowieść o przejmującej samotności, potrzebie akceptacji i walce z własnymi demonami. Co doprowadziło go do podjęcia tak desperackich kroków? Film Jakuba Piątka był pokazywany na festiwalu w Sundance, zaś wy będziecie mogli zobaczyć go na Netfliksie od 14 kwietnia.

Premiery tygodnia. Czego posłuchać?

9 kwietnia Taylor Swift odkryła siebie na nowo. Artystka wypuściła płytę "Fearless (Taylor's Version)", czyli nagrany ponownie krążek z 2008 roku, który powstał w wyniku medialnej batalii Swift z poprzednią wytwórnią o prawa do rozporządzania swoimi utworami. Na albumie znalazło się 26 piosenek - obok znanych już 20 numerów pojawiło się sześć nowych, które z różnych powodów nie trafiły na oryginalną wersję "Fearless". Swift dziękuje fanom za wielkie wsparcie przez lata spędzone na scenie i obiecuje, że odświeżonych nagrań będzie więcej.

Dziękowaniem w tym tygodniu zajmuje się też Błażej Król, który ukazał światu swój najnowszy album pod tytułem - zgadliście - "Dziękuję". Artysta nie pożałował swoim słuchaczom i umieścił na krążku aż 18 kawałków w ramach rekompensaty za to, że nie wydał solowej płyty w ubiegłym, intensywnym dla niego roku. Brzmieniowo spodziewajcie się wszystkiego - król rozbuja was w swoim ulubionym stylu lat 90., ale nie zabraknie też refleksyjnych, ciekawych rozważań. 

Na naszej scenie warto też sprawdzić nowe wydawnictwo polsko-ukraińskiego zespołu Dagadana "Tobie". Powstało ono "z potrzeby przebudzenia życzliwości i dzielenia się dobrem ponad wszelkimi podziałami". To album, na którym słychać bogactwo stylistyczne, wynikające z wędrówek po różnych krajach oraz otwartości na łączenie muzycznych światów z szacunkiem dla korzeni. Ludowe melodie i wielogłos korespondują z jazzowym groove'em, improwizacjami, taneczną elektroniką. 

Więcej o: