Empik.com podaje, że w ciągu ostatniego miesiąca zainteresowanie produktami z kategorii Przyjęcia i okazje wzrosło na platformie Empiku o 30 proc., a kategoria Dom i ogród zanotowała wzrost liczby zamówień o 17 proc. Tęsknotę za wyjazdami zdradza też duże zainteresowanie, którym cieszą się publikacje geograficzne i podróżnicze. Pomiędzy 1 a 26 kwietnia 2021 kupowaliśmy je znacznie chętniej niż w analogicznym okresie 2019 roku, kiedy to podróże mogliśmy odbywać nie tylko palcem po mapie lub w wyobraźni. Widoczne w tym zestawieniu wzrosty są imponujące i wynoszą odpowiednio: dla map – 162 proc., dla atlasów – 224 proc., a dla przewodników – aż o blisko 300 proc.
Wobec panujących nadal trudności w podróżowaniu, jako alternatywę wielu z nas wybierze prawdopodobnie pobyt w zaciszu domowym lub niedalekie eskapady z akompaniamentem ulubionej muzyki. Wskazuje na to znaczący wzrost liczby zamówień w tej kategorii: pomiędzy 28 marca a 26 kwietnia bieżącego roku było to 20 proc. - większą dynamikę odnotowano tylko wśród wspomnianych produktów "przyjęciowych".
Na przykładzie kategorii Muzyka w Empik.com widać zmianę, jaką pandemia wywarła na sposoby spędzania majówkowego weekendu. W 2020 roku, czyli już w dobie pandemii, przed majówką (pomiędzy 28 marca a 26 kwietnia) muzyka zanotowała podobny, choć nieco większy wzrost zainteresowania – liczba zamówień wzrosła wówczas o 26 proc. Jednak dane z analogicznego okresu sprzed pandemii, z roku 2019, są zupełnie inne: wtedy to liczba zamówień spadła o 18 proc. Wśród najczęściej wybieranych płyt znalazły się albumy Krzysztofa Krawczyka wydane w ramach Złotej kolekcji, "Pułapka na motyle" Sobela oraz edycja deluxe "Irenki" Sanah.
W oczekiwaniu na możliwość swobodnych podróży Polacy chętnie relaksują się też przy dobrej lekturze, kupując coraz więcej książek online. W okresie poprzedzającym majówkę, tylko pomiędzy 1 a 26 kwietnia, klienci Empik.com zamówili w sumie 898 tys. egzemplarzy. Największymi książkowymi hitami okazały się w tym czasie "Czuła przewodniczka" Natalii de Barbaro oraz powieść "Terapeutka" B.A. Paris.
Dokładnie odwrotna tendencja widoczna jest w kategorii gry i programy, która w 2019 roku zanotowała wzrost liczby zamówień o 75 proc., gdy tymczasem w analogicznych okresach późniejszych, pandemicznych lat zanotowała spadki – o 19 proc. w 2020 i o 10 proc. w 2021. Być może wymuszona izolacja społeczna sprawiła więc, że majówkę traktujemy raczej jako przerwę od komputera niż okazję do nadrobienia zaległości w grach czy serialach, jak to było przed pandemią.