Młodość *****

Sanatorium pod klepsydrą.

Szwajcarskie Alpy, klimat trochę jak z "Sils Marii". W bajecznym ośrodku, co najmniej z zewnątrz mocno przypominającym Grand Budapest Hotel, wypoczywają starzy - wiekiem i stażem - przyjaciele, Fred (Michael Caine) i Mike (Harvey Keitel). Fred, emerytowany kompozytor, właściwie tylko się relaksuje. Mike, w towarzystwie młodego zespołu scenarzystów, usiłuje napisać finałową scenę swojego filmowego testamentu. Dni upływają im na spacerach, pogawędkach i obgadywaniu pozostałych pensjonariuszy, wśród których są m.in. przygotowujący się do wymagającej roli aktor (Paul Dano) i były sportowiec, raczej celowo wystylizowany na Diega Maradonę.

Można podejrzewać, że gdy Paolo Sorrentino ogląda film, w którym nie zadbano wystarczająco o sferę wizualną, natychmiast wychodzi z kina. Włoski autor zawsze stawiał estetykę ponad wszystkim, ale to, czego dokonuje tutaj, to dopiero prawdziwe, wielkie piękno. Niemal każde ujęcie to niezapomniana, niezaprzeczalna, wizualna uczta. Nie gorzej jest z muzyką, która znowu zainspirować może wielu przyszłych fanów filmu do organizowania imprez tematycznych. Pojawiają się tu Mark Kozelek (także na ekranie), David Byrne czy Godspeed You! Black Emperor, poruszająca jest też oryginalna muzyka napisana przez Davida Langa.

Jeśli dodać do tego absolutnie fenomenalnych Caine'a i Keitela, znakomity drugi plan (Rachel Weisz, Jane Fonda czy Luna Zimić Mijović) i wszystkie inne plusy, których wyliczenie mogłoby zepsuć część zabawy z ich osobistego doświadczania, otrzymujemy film - w moim mniemaniu - zdecydowanie lepszy od "Wielkiego piękna".

Jeśli można się tu do czegoś przyczepić, to chyba tylko do kilku zbyt sztucznie wykreowanych - a pozornie życiowych - sytuacji i do niskich lotów satyry na popkulturę (teledysk Palomy Faith). No ale nie można mieć wszystkiego.

Ocena: 5/6

Zobacz wideo

"Młodość", dramat, Francja, Szwajcaria, Wielka Brytania 2015, 118 min., reż. Paolo Sorrentino, występują: Michael Caine, Harvey Keitel, Rachel Weisz, Paul Dano, Jane Fonda, Mark Kozelek

Więcej o: